Villkor & Info

KÖPVILLKOR

Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när PS Expo AB (Dekalkit.se) bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras och skickas ut till kunds e-post adress automatiskt. PS Expo AB (Dekalkit.se) tar förbehåll för prissättningsfel och enhetsfel som orsakats av valutakursförändringar, krig, terrorism, naturkatastrofer, kärnvapenattack, force majeure, leveransproblem, skatteförändringar samt utsålda varor och tryckfel.

PS Expo AB (Dekalkit.se) tar även förbehåll för utsålda varor och försenade leveranser från våra leverantörer och tryckerier som vi samarbetar med.
Om leveranstid ändras väsentligt i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt.


PS Expo AB (Dekalkit.se) har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år. PS Expo AB (Dekalkit.se) har svenskt registrerat organisationsnummer och är momsregistrerade i Sverige samt innehar svensk F-skatt sedel.

 

Pris


I priserna ingår moms med 25%. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som 
PS Expo AB (Dekalkit.se) inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditions avgifter eller övriga kostnader tillkommer i efterhand, du betalar endast dom kostnader och avgifter som finns specificerade i kassan vid betalning.

 

Frakt

DHL (99kr)
Vid frakt alternativet DHL tillkommer en fast kostnad på 99kr inklusive moms oavsett hur mycket du handlar. DHL levereras med antingen DHL Paket eller DHL Servicepoint och körs antingen ut direkt till dig som kund eller så får du hämta paketet hos ett DHL Service Center eller ett lokalt DHL ombud i närheten där du bor.


När du har loggat in i webshopen får du uppdaterad information om kollinummer så fort din beställning är skickad så att du kan följa leveransen hela vägen hem till dig. Kollisökning fungerar endast om du har registrerat dig som kund innan du lägger din order.

Observera att du alltid enbart betalar en fraktkostnad per beställning även om din beställning delas upp i flera leveranser.

 

Betalningsvillkor

Kortbetalning (0kr)
Vid alternativet kortbetalning så betalar du din beställning direkt via webshopen, vi tillämpar en säker kortöverföring och lagrar inga personuppgifter uppgifter gällande dig eller ditt betalkort. Du kan betala med Visa, Mastercard eller Eurocard. När du beställer med kort tillkommer inga extra avgifter.

Paypal (0kr)
Vid alternativet Paypal så betalar du din beställning direkt i webshopen, inga kostnader tillkommer för detta betalningsalternativ och du kan själv välja om du vill betala med kort eller via ditt eget Paypal konto om du har ett sådant. Mer information angående Paypal hittar du på http://www.paypal.se 

Klarna Checkout (0kr)
Handla nu och betala efter leverans av dina beställda produkter. När du betalar via Klarna Checkout handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Inga avgifter tillkommer i samband med användning av detta betalningsalternativ. Aktuella köpevillkor gällandes Klarna Checkout hittar du på http://klarna.com

 


Leveranser

Varor som finns i lager skickas normalt inom 24 timmar (vardagar) efter det att vi har mottagit din beställning. I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara något längre, normal leveranstid på beställnings varor är mellan 10-20 arbetsdagar beroende på var i världen tillverkaren eller leverantören befinner sig. Modellanpassade dekaler, tryck beställning och siffer dekaler är alltid beställningsprodukter och tillverkas först efter beställning, det innebär att dessa ofta har en leveranstid på mellan 10-20 arbetsdagar beroende på säsong, tillgång och efterfrågan på produkterna. Du kan alltid vara trygg med att vi jobbar för att kunna leverera din order så fort som möjligt till dig. Observera att leveranstiderna som är angivna på varje artikel är uppskattade och kan variera beroende på efterfrågan och tillgång.

Angiven och uppskattad leveranstid per produkt anger när produkten beräknas vara färdig för leverans från vårt lager till slutkund då väldigt många av våra produkter tillverkas specifikt mot beställning, all leveranstid beräknas enbart under vardagar. Den uppskattade leveranstiden på produktsidan om sådan finns ändras och uppdateras helt automatiskt och visar ett snitt på snabbaste respektive långsammaste leveranstiden i snitt dom senaste 3 månaderna från just det tryckeriet eller tillverkaren. En uppskattad leveranstid kan visa ex. 5-10 dagar.

En del gånger kan din beställning skickas i fler än en leverans från oss och det kan bero på att en del produkter har längre leveranstid än andra och i vissa fall tillverkas en del produkter först efter beställning. I de fall där vi skickar flera leveranser till dig betalar du endast frakt kostnad för den första leveransen från oss och faktura avgifter som är kopplade mot exempelvis Klarna debiteras endast i den första leveransen som du får från oss, alla senare leveranser sker fraktfritt och utan några kostnader. Dekalkit förbehåller sig rätten att själva välja transport sätt på restordrar.

Observera att ej uthämtade paket debiteras med en kostnad av 295 kr inklusive moms oavsett om din retur/reklamation blivit godkänd eller ej och det på grund av den returkostnad och hanteringskostnad vi får betala när paketet går i retur till oss. Hämta ut ditt paket och kontakta oss för en eventuell retur för att undvika denna kostnad.

Vi kan även tillhandahålla en express hanterings tjänst där du som kund får betala en extra kostnad för prioriterad hantering av din order och prioriterad placering i tryckkö samt även express leverans direkt hem till dig med antingen Jetpak eller DHL Express. Priserna för expresshantering varierar beroende på produkt och finns inte express hantering specificerad på just den produkt du vill köpa så kontakta oss via e-post för få korrekt pris för en express hantering av din order. Specificerade priser på produkt avser express hantering till kund inom Sveriges gränser och för express hantering till kunder utanför Sverige kan priset variera. Kontakta oss för att få ett korrekt pris! Vi garanterar inga leveranstider med express hantering men hanterar din order på snabbaste möjliga sättet och skickar med snabbaste möjliga leveranssätt direkt hem till dig. Observera att tjänsten express hantering är kopplad till den specifika produkten och beställer du andra produkter på samma beställning så omfattas ej dessa av tjänsten express hantering.

PS Expo AB (Dekalkit.se) förbehåller sig rätten att ersätta en vara med en identisk produkt från annan tillverkare då den ordinarie produkten inte finns tillgänglig för leverans, detta för att förkorta leveranstiderna. Vi ersätter endast med produkter som motsvarar den ursprungliga produkten i både utseende, kvalite och funktion. Dekalkit bifogar i normala fall både monteringsskrapa och monteringsinstruktioner med alla beställningar som innehåller ett dekalkit, undantag kan förekomma då vi inte levererar monteringsskrapor och då beror det oftast på tillfällig slutförsäljning av monteringsskrapor. På dom leveranser som vi skickar direkt från tryckeri så kommer du som kund inte att erhålla någon monteringsskrapa men det ingår alltid monteringsinstruktioner från respektive tryckeri.


Leveransförseningar

Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Eftersom vi tillverkar mycket av våra produkter efter beställning på olika licenserade tryckerier runt om i världen kan förseningar uppstå som är utanför vår kontroll t.ex om tryckeriet har väldigt långa köer på tryckningar vid högsäsong, materialbrist eller liknande problem. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit.


PS Expo AB (Dekalkit.se) förbehåller sig rätten att om möjligt ersätta beställda produkter med liknande produkt från en annan tillverkare så länge produkten motsvarar samma kvalite och utseende som den beställda produkten för att undvika ytterligare förseningar. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser skulle bli försenade under en längre tid. Om du saknar en leverans så maila oss på support@dekalkit.se så kan vi återkomma med leveransbesked och kollisök på din beställning. Vi jobbar alltid med att leverera så fort som möjligt till dig som kund.

Vi rekommenderar dock att man registrerar sig som kund innan man lägger order hos oss eftersom man då har möjlighet att följa hela order förloppet. Registrerar du dig efter att ordern är lagd kan du inte se ordrar som är lagda innan du registrerade dig.

 

Transportrisken

Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

Skadat gods

När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt service center, DHL ombud eller direkt till transportören, det är viktigt att du får chaufförens signatur på att det är en transportskada. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar på support@dekalkit.se så att vi kan vidta eventuella åtgärder. Anmäls inte uppenbar transportskada i samband med uthämtning av godset har du godkänt sändningen och avsäger dig därmed rätten till eventuell ersättning och ersätttningsvaror.

Ångerrätt och Öppet köp

Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för retur frakten. För att du skall kunna nyttja öppet köp eller ångerrätt måste du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning och varan får ej heller vara brukad/använd. PS Expo AB (Dekalkit.se) uppmärksammar härmed kunden att öppet köp och ångerrätt ej gäller en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel. Exempel på sådana varor som tillverkas efter beställning och/eller kundanpassas efter kundens önskemål är t.ex alla modell anpassade dekaler, sifferbakgrunder och dynöverdrag som tillverkas upp mot beställning, tryck, gäller ej heller klippt metervara eller special beställda produkter som vi normalt inte har i lager. Dekaler och dekalkit har en begränsad hållbarhet då dessa klassificeras som färskvaror och vid längre tids lagerhållning så kan klistret på dekalerna eller dekalkitet tappa sin häftförmåga och produkter kan då anses som förbrukad. Plast och plastkit till årsmodeller äldre än år 2000 är special beställd plast som ej omfattas av ångerrätt och öppet köp. Ångerrätt och öppet köp gäller ej företag. Ångerrätt och Öppet köp gäller ej produkter med nedsatt pris. Om du får hem en vara som är felaktig eller felexpedierad så står PS Expo AB (Dekalkit.se) för kostnaden att returnera produkten till oss. Kontakta oss så skickar vi i så fall över en returfraktsedel till dig. Vi förbehåller oss rätten att applicera vår logotyp alternativt texten Dekalkit.se på alla dekaler och dekalkit som vi saluför i vårt sortiment.

Observera att ej uthämtade paket debiteras med en kostnad av 295 kr inklusive moms oavsett om din retur/reklamation blivit godkänd eller ej och det på grund av den returkostnad och hanteringskostnad som tillkommer när paketen går i retur till oss. Hämta ut ditt paket och kontakta oss för en eventuell retur för att undvika denna kostnad.

Önskar du använda dig av 14 dagars ångerrätten skall du kontakta oss senast 14 dagar efter att du mottagit din vara, kontakten skall vara tydlig och ske skriftligen via e-post, kostnaden för att returnera varan faller på köparen/konsumenten vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp.

Ångerrätten betyder inte att konsumenten har den fulla rättighet att få hela beloppet för vara i retur. Om varan har hanterats ovarsamt och har mist sitt värde har konsumenten inte någon rätt att få pengarna i retur, för att köpare/konsument ska ha rätt till att få det fylla belopp i retur så skall varan vara i samma skick så att produkten kan säljas som ny till annan kund. Konsument har rätt till att se på varan och prova den i viss grad, PS Expo AB (Dekalkit.se) förbehåller sig rätten att göra avdrag på köpesumman om varan uppvisar slitage och inte är i ny skick och inte kan säljas som ny till annan köpare/konsument.

Du ansvarar för en värdeminskning av varan om den har hanterats på ett annat sätt än vad som är nödvändigt för att fastslå varans sort, egenskaper och hur den fungerar. Om varan har provats på ett annan sätt än vad som är angett betraktar vi varan som använd vilket betyder att du vid en ångerrätt bara kan få en del eller ingenting tillbaks av köpesumman beroende på varans värdeminskning. Vid en eventuell värdeminskning utgår man från värdet av en vara vid försäljning av en använd/begagnad vara.

Alla produkter som returneras till PS Expo AB (Dekalkit.se) skall vara säkert förpackade, skador som orsakas av bristfällig förpackning kan leda till att ångerrätten bortfaller.

Observera att öppet köp & ångerrätten ej gäller på dekaler och tryck produkter i sortimentet då dessa produkter special tillverkas efter din beställning och således inte går att sälja till några andra kunder. Vi lämnar ingen garanti på monteringar av dekalkit som är utförda av vår personal i samband med köp, men våra montörer har lång erfarenhet av att montera dekaler, öppet köp/ångerrätten gäller ej färdig monterade produkter.

Om du efter lagd beställning väljer att begära en förhandsvisning av ditt beställda dekalkit för godkännande innan tillverkning så avvaktar vi godkännande från dig innan vi tillverkar dekalkitet. Om du godkänner bilden antingen direkt eller efter en korrigering och går vidare med din beställning så tillkommer normalt inga extra kostnader. Om du däremot väljer att avbeställa hela ordern efter att vi tagit fram en provbild så måste vi debitera en kostnad för framställandet av provbilden som normalt är 295kr inklusive moms men kostnaden kan variera beroende på vilket tryckeri som tagit fram provbilden.

Om du vill klaga över ditt köp eller en specifik vara kontaktar du oss alltid i första hand via e-post support@dekalkit.se och var noga att specificera ordernummer samt vad saken gäller.

Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ska du kontakta oss via e-post support@dekalkit.se inom en vecka (7 dagar) från det du har erhållit din leverans. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i.


PS Expo AB (Dekalkit.se) följer konsumentköplagens vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt.

Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs. som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakar skadan själv. Vanligt slitage eller fel som uppstått vid montering ersätts ej. 

Observera att ej uthämtade paket debiteras med en kostnad av 295 kr inklusive moms oavsett om din retur/reklamation blivit godkänd eller ej och det på grund av den returkostnad och hantering vi får betala när paketen går tillbaka till oss, hämta ut ditt paket och kontakta oss för en retur för att undvika denna kostnad.

Alla våra dekalkit är modell anpassade efter originalplasten från respektive tillverkare om ingenting annat anges på produkten, observera att du som kund själv är skyldig att kontrollera att du har installerat ett plastkit som är original eller som motsvarar originalutförande. 

Bilderna som visar dekalerna och dekalkit är oftast digitalt framställda och skall betraktas som exempelbilder på hur dekalen eller dekalkitet ser ut på respektive modell, ibland så visa dekalerna och dekalkiten till en annan modell eller årsmodell som exempel men när du beställer till din modell så tillverkar vi självklart modell anpassade dekaler till just den som du beställer till.

Dekaler och dekalkit till skotrar är oftast inte helt täckande och man bör som kund räkna med att glipor kommer att förekomma, välj därför färg på dekalerna eller dekalkitet med omsorg.

Sifferbakgrunder omfattas normalt inte av öppet köp eller ångerrätt, dom gånger där ett fel har uppstått där antingen vi eller tryckeriet har gjort något fel som inte överensstämmer med din beställning så ansvarar vi för att ersätta dig kostnadsfritt med korrekta sifferbakgrunder. Sifferbakgrunder kan ej beställas med specialtecken utan det är bara möjligt att beställa med bokstäver A-Ö och siffror 0-9 i kombination.

Tunneldekaler till skotrarna kan ibland vara längre än till de beställda modellerna med samma passform och i dessa fall måste du som kund själv kapa av den överflödiga delen på tunneldekalen för att få korrekt längd. Vi godkänner ej returer av dekalkit på grund av att glipor förekommer mellan dekalerna vilket alla dekal tillverkare för skotrar har på sina dekalkit även om det kan variera mellan respektive tillverkare och vi godkänner ej heller returnera på grund av att dekaler är för långa i dom fall där dom är avsedda att kapas till av dig som konsument. Har det däremot uppstått några felaktigheter utöver det normala vad gäller dina dekaler så kontaktar du oss så hjälper vi dig.

I de fall där du som kund fått en felaktig produkt så kontaktar du oss via e-post i första hand, var noga att ange ordernummer samt vad som är felet på din vara. Vid felaktiga varor som åsamkats av oss står PS Expo AB (Dekalkit.se) för kostnader för returfrakten samt kostnader för att ersätta dig som kund med ny korrekt produkt enligt din beställning. I de fall där du som konsument beställer produkter eller beställer produkter till fel modell så ligger ansvaret hos dig som konsument, var noga med att kontrollera din orderbekräftelse så att ett exempel och årtal stämmer överens med det du har beställt.

 

 

Ej Uthämtade Paket

Vid ej uthämtade paket debiteras du som kund alltid en kostnad på 295 kr inklusive moms och det på grund av den retur och hanterings kostnad som debiteras via DHL, detta gäller oavsett om du fått en eventuell retur eller reklamation godkänd hos oss. Vill du returnera eller reklamera en produkt så måste du hämta ut ditt paket först, vid godkänd retur på grund av fel orsakade av oss så skickar vi en gratis retur fraktsedlar åt dig som du kan använda för att skicka tillbaks paketet till oss. Vid utnyttjande av ångerrätt eller öppet köp så står köpare för returkostnaden till oss.

Återbetalningar

Återbetalningar sker i första hand via samma betalningssätt som använts vid beställning och om det inte är möjligt så sker återbetalning direkt till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår.

Återbetalningen sker inom 30 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

 

Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

 

Sekretess & Säkerhet

All information som du registrerar i samband med köp ingår i vår sekretesspolicy vilket innebär att vi lämnar några uppgifter om våra kunder till någon tredje del, vi behandlar alla dina uppgifter med högsta sekretess. All information mellanPS Expo AB (Dekalkit.se) och dig som köpare är konfidentiella uppgifter. Uppgifterna som du som kund lämnar till oss används endast för att kunna hantera och slutföra affärsuppgörelser som finns mellan oss på PS Expo AB (Dekalkit.se) och dig som kund. Alla köp och betalningar sker via SSL-krypterade och skyddade sidor och anslutningar via respektive leverantör som tillhandahåller betalningslösningen. Du som kund kan känna dig 100% säker på att ingen information kommer någon annan del tillhanda när du handlar av oss.

Dekalmallar

Våra dekalmallar är modellanpassade enligt beskrivningen på respektive mall. När du köper mallar av oss så levereras dessa alltid fraktfritt och digitalt till dig, det innebär att du direkt efter köp när betalning är bekräftad får en nerladdningslänk digitalt via e-post till dig. Nerladdningslänken är endast aktiv i 24 tim och om du inte laddar ner inom den utsatta tiden så måste du köpa en ny mall. Observera att vissa betalningsalternativ så som Klarna kräver manuell hantering och godkännande kan innebära att du får vänta lite längre på nerladdningslänken då vi måste godkänna dessa betalningar manuellt. Uppdateringar av mallar ingår ej i priset. Alla våra mallar är copyright skyddade och när du köper en mall av oss så ingår du ett avtal med oss som innebär att du ej får skänka vidare eller sälja vidare mallarna till tredjepart. Alla våra mallar övervakas av DMCA och i dom fall där DMCA upptäcker att ett copyright brott har begåtts där våra mallar har getts eller sålts vidare till tredjepart så går dom automatiskt vidare med åtal för copyright brott. Dekalmallar är digitala produkter som levereras digitalt direkt efter köp vilket innebär att dessa ej omfattas av varken öppet köp eller ångerrätten. Vid eventuellt frågetecken eller problem med din mall så kontaktar du vår support via e-post på support@dekalkit.se alternativt via chatten på sidan. 
PS Expo AB (Dekalkit.se) ansvarar ej för fel eller problem som kan uppstå i samband med användning av dom mallar som vi saluför på vår sida utan varje köpare är skyldig att kontrollera mallen noga innan användning. Vi rekommenderar alla att mäta och kontrollera mallen innan användning och eftersom mallen är i 1:1 format så är det enkelt att mäta en del av mallen och sedan mäta samma del på det fordon som du har köpt mallen till så att du kan verifiera och bekräfta att det är korrekt mall som du har köpt från oss. Alla våra dekalmallar som vi saluför är framtagna och tillverkade av Dekalmallar.se

 

Force Majeur

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.


Kontakt

På grund av dom stora mängder kund kontakter som vi har varje dag så hänvisar vi våra kunder att kontakta oss via e-post support@dekalkit.se alternativt via online chatten som vi har på hemsidan för att få hjälp så snabbt som möjligt. 

Frågor angående order och produkter besvaras i första hand via e-post support@dekalkit.se alternativt via online chatten som du hittar på vår hemsida, finns tillgänglig både via dator och mobila enheter. När online chatten är online har du möjlighet att prata direkt med någon på kundtjänst och om den är offline kan du klicka för att lämna ett meddelande direkt till kundtjänst så svarar vi dig så snabbt som möjligt.



E-Post Kundtjänst:
support@dekalkit.se (Beställningar, Leveranser, Produktfrågor, Support m.m)

E-Post företag:
info@dekalkit.se (Leverantörer, Övrigt)

Från och med 2022-04-04 så drivs och ägs Dekalkit.se av

556964-1524
PS Expo AB
Hagagatan 1
794 30 Orsa